Nieuws
Wat een inspirerende dag was het, donderdag 9 oktober in het Van der Valk Hotel Lelystad! Meer dan tweehonderd professionals uit jeugdhulp, onderwijs en beleid kwamen samen om één centrale vraag te verkennen: hoe kunnen we elkaar versterken zodat kinderen en jongeren echt profiteren van onze samenwerking?
Onder de bevlogen leiding van dagvoorzitter Minchenu Maduro begon de dag met energie, humor en scherpte. Wethouder Peter Duvekot (gemeente Dronten) verzorgde de officiële opening en benadrukte het belang van verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp in Flevoland.
Daarna raakte keynotespreker Karin Zwennicker het publiek diep met haar persoonlijke én professionele verhaal over de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg in Rotterdam. Vanuit haar dubbele perspectief – als jeugdprofessional én ouder van een bijzonder kind – liet ze zien wat er wél kan werken als we luisteren, leren en lef tonen. In het aansluitende zaalgesprek gingen Minchenu en Karin in gesprek met de deelnemers. Vanuit de zaal kwamen scherpe vragen en herkenbare praktijkvoorbeelden, die zorgden voor levendige uitwisseling over wat nodig is om samenwerking écht te laten slagen.
keynotespreker Karin Zwennicker
Na de koffiepauze verspreidden de deelnemers zich over inspirerende werksessies, waarin zij in kleinere groepen concrete thema’s verkenden:
Oké op School: hoe preventief aanbod en subtiele aanwezigheid van hulpverleners het verschil kunnen maken voor kinderen op school. Thema’s waren: het kind achter de problematiek zien, kleine interventies die groot effect hebben, en het belang van echt luisteren en aanwezig zijn. Lees hier het volledige verslag.
Kinderen uit de Knel: gedragstherapie voor ouders in complexe conflictscheidingen, gericht op erkenning, perspectief en praktische interventies. Het traject biedt ouders inzicht in patronen, versterkt oudercompetenties en betrekt kinderen bij het proces. Lees hier het volledige verslag.
Mind@Work: het LGM-traject voor jongeren uitval uit onderwijs, met focus op context, competenties en samenwerking. Jongeren, ouders, scholen en hulpverleners vullen samen een vragenlijst in, waardoor de context beter wordt meegenomen bij begeleiding. Lees hier het volledige verslag.
JIM Werkt: de kracht van Jouw Ingebrachte Mentor om jongeren te verbinden met hun natuurlijke netwerk, waardoor ze beter ondersteund worden door hun vertrouwde omgeving. Lees hier het volledige verslag.
Netwerk Beter Samen: inzichten vanuit ervaringsverhalen over het belang van zichtbare aandacht, luisteren en het doorbreken van patronen in contact met jongeren, met focus op praktische vaardigheden van professionals. Lees hier het volledige verslag.
Van Hard naar Hart: werken vanuit het hart in de jeugdhulp, met aandacht voor moed, echtheid en menselijke verbinding. Professionals reflecteerden op hun eigen handelen en leerden het verschil van een hartgerichte benadering te ervaren. Lees hier het volledige verslag.
Samenwerken rond Jeugdcriminaliteit (NJi): domeinoverstijgende samenwerking, gezamenlijke taal en preventie van jeugdcriminaliteit in de praktijk. Lees hier het volledige verslag.
Werksessie in de Skybar
Tijdens de lunch en op het bruisende Schoolplein ontstonden waardevolle ontmoetingen tussen onderwijsprofessionals, hulpverleners, onderzoekers en beleidsmakers. Het Schoolplein werd afgetrapt met een ‘stand-up’ sessie, waarin elke stand in één minuut zijn organisatie of project pitchte voor de zaal. Daarna waaierde iedereen uit naar de stands om persoonlijk in gesprek te gaan en inspiratie op te doen. Lokale initiatieven en vernieuwende projecten uit Flevoland toonden concreet hoe samenwerking verschil maakt. Op de stands waren onder andere te vinden:
Playing for Succes
Oké op School
JGO en TOM
Mind at Work
ROC Flevoland
Project Jong – Windesheim Almere
LLO-stand – Windesheim Almere
Brugfunctionarissen – Stichting School
Netwerk Beter Samen
Schoolplein
Het zaalgesprek vormde de interactieve afronding van het symposium, begeleid door dagvoorzitter Minchenu Maduro. De werkvorm was een 1-2-4-All, waarbij deelnemers eerst individueel reflecteerden, vervolgens in tweetallen, daarna in viertallen en tenslotte plenair hun inzichten deelden.
Gedurende de dag hadden deelnemers hun ideeën verzameld op post-its rond vier hoofdvragen:
Uitdagingen: Welke uitdagingen ervaar je op het raakvlak van onderwijs en jeugdhulp?
Kennis & onderzoek: Waar ligt jouw behoefte aan meer kennis of onderzoek rond dit thema?
Goede ideeën & initiatieven: Welke inspirerende voorbeelden of suggesties heb je gehoord, gezien of bedacht?
Acties vanuit de regio: Welke stappen of initiatieven zijn volgens jou nodig om in de regio samen verder te komen?
Tijdens het zaalgesprek werden de belangrijkste bijdragen plenair besproken. Deelnemers lichtten hun ideeën toe en de zaal werd actief uitgenodigd te reageren, aanvullen of nieuwe inzichten te delen.
Vervolgens werd de dag muzikaal afgesloten door Maud Wilms, die een lied zong gebaseerd op haar observaties en gesprekken gedurende het symposium. In het nummer “Waar de werelden elkaar raken” verweefde zij thema’s als verbinding, het zien van kinderen in hun volle context, het vertragen en luisteren, en het verbinden van hardheid en hart – een poëtische weerspiegeling van de kernboodschappen van het symposium en een inspirerend slotakkoord voor de deelnemers.
Maud Wilms
Na het zaalgesprek volgde een gezellige borrel, waarin veel werd nagepraat, ervaringen gedeeld en enthousiaste reacties gegeven over het symposium en de praktische toepasbaarheid van de sessies. Bij vertrek ontving iedere deelnemer een klein presentje – als symbool voor het zaadje dat vandaag is geplant en dat hopelijk in vruchtbare grond tot bloei komt.
Met recht een dag vol inspiratie, verbinding en vakmanschap. Samen zetten we de volgende stap naar een Flevoland waarin ieder kind gezien en gesteund wordt — op school én daarbuiten.
Afsluitende borrel
👉 Ben jij er volgend jaar ook bij?
Sluit je aan bij de beweging van professionals die samenwerken over de grenzen van hun domein heen. Want samen maken we meer impact voor de jeugd.